Cesky Krumlov

Cesky Krumlov

woensdag 15 juli 2020

Dag 6: Van Decin naar Kutna Hora.

Kamenice canyon.
Een van de schitterendste wandelingen van dit stukje pseudo-Zwitserland is een must voor elke bezoeker aan dit gebied. We rijden terug naar Hrenko, en verder naar Mesni Louka. Hier verlaten we de route om naar een stukje vergeten natuurgebied te rijden. Waar mensen toch iets neerzetten, dit in de mooiste natuur die men kan dromen. Na een 2 km bereiken we dan het einde van de route. Enkele pensions, een restaurantje, café en verder puur natuur.

Afdaling naar de canyon.
Een wegeltje die ons 200 meter naar beneden voert naar het watertje van de Kamenice. Naar beneden is al lastig. Maar straks dezelfde boswegel terug naar boven is andere koek. Beneden ligt dan het riviertje, de Kamenice.
Het riviertje, de Kamenice.
Een prachtig aangelegd wandelpad door de kloof  tot aan de aanlegplaats voor bootjes. De kloof is met de loodrechte wanden tot 200 meter hoog een lust voor goede getrainde wandelaars zoals wij. Met bootjes kan men verder gedurende 20 minuten varen, maar wij keren al wandelend terug om de zeer lastige beklimming naar ons vertrekpunt te bereiken.

Eindpunt van onze wandeling. Hier kan men verder met bootjes. Dat vinden we voor watjes.
Mlada Boleslav.
Na de lastige maar supermooie wandeling hebben we voldoende natuur bewonderd. Door de glooiende Boheemse laagvlakte naar Mlada Boleslav, dat bekend staat als de thuishaven van het Tsjechische automerk Skoda. Dit stadje is het koninkrijk van de auto. Hier werden vanaf 1895 de eerste automobielen gefabriceerd. Emil Skoda maakte de stad bekend. De groep van deze industrieel koos in de jaren 1920 Mlada Boleslav uit om er een autofabriek te bouwen. Er rollen nog steeds auto's van de band, ook na de overname van Skoda door het Duitse Volkswagen.
Skoda automuseum
Het museum is ondergebracht in de fabrieksgebouwen van Laurent & Klement, een bedrijf dat werd gesticht in 1895 en motorfietsen bouwde. Tientallen auto's en motorfietsen staan er tentoongesteld. Het museum biedteen volledig overzicht van de geschiedenis van het automerk. Van de kleine 'A' uit 1905 tot het allerlaatste model. Vooral de sierlijke exemplaren uit het begin van de 20ste eeuw zijn de moeite om te bekijken. Het automuseum is de enige attractie van de stad. Het geboortehuis van Ferdinand is enkel op vrijdag tot zondag te bezoeken. De fabricageplant is niet toegankelijk wegens corona.



Kutna Hora.
We rijden verder richting zuiden en laten Praag rechts van ons. Kutna Hora is een stad die een 70 km oostelijk van Praag ligt. Het was het centrum van de zilvermijnbouw. Deze stad was tot in de 16de eeuw de grote rivale van de hoofdstad. Na Praag was het de belangrijkste stad van het land en hier werd de 'munt'  geslagen. Sinds 1995 staat deze stad op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het oude centrum doet ons terug dromen naar enkele honderden jaren terug. De c- crisis heeft hier ook hard toegeslagen. Niets van beweging te merken. Hotels, cafe's restaurants: allemaal gesloten ofwel met enkele karige bezoekers. Spijtig want dit is een van de toplocaties in het land. De kathedraal en het gebouw van de jezuieten hoog boven de stad zijn indrukwekkend.
Jezuïeten college.
Sint-Barbarakathedraal.
De bouw van deze kathedraal werd gefinancierd door mijnwerkers. De bouw duurde 150 jaar. Sint-Barbara is de patroonheilige van de mijnwerkers. De mijnwerkers waren in het wit gekleed om beter op te vallen in de duistere mijn. Ze droegen ook een lederen schort om in de mijn af te dalen, glijdend op hun achterstel.

St Barbara kathedraal (Unesco Werelderfgoed) naast het Jezuïeten college.
Planning voor morgen.
We hebben nog geen logies voor morgen. Nog even op Booking ingelogd en een hotel voor morgen in Cesky Krumlov gereserveerd: Hotel Gold.

Route van Decin via Mlada Boleslav (Skoda museum) naar Kutna Hora.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Parcours

Route :  Schoten -  Kassel -  Deçin -  Mlada Boleslav -  Kutna Hora - Telc - Cesky Krumlov - Neurenberg - Frankfurt - Schoten